maanantai 30. syyskuuta 2013

Moottori ajoneuvojen korjausehdot

Autoalan keskusliitti ry:n ja autotuojat ry:n jäsenliikkeiden ja jäsenjärjestöjen auto-ja erikoiskorjaamot sekä automaalamot soveltavat 1.9.2006 alkaen seuraavia autoalan kuluttajaneuvontakautakunnan (AUNE) laatimia ja kuluttajaviraston/kuluttaja-asiamiehen tarkistamia moottoriajoneuvojen korjausehtoja.jälempänä olveissa korjausehdoissa käytetään huolto-,korjaus tai maalustyön tekiästä nimitystä korjaamo,työn tilaajasta nimitystä asiakas ja moottoriajoeuvoista tai niiden osista nimitystä ajoneuvo tai työn kohde.



  • korjaamon velvollisuudet.Korjaamo tekee työn ammattitaitoisesti ja huolellisesti valmistajien ohjeita noudattaen.Korjaamo vastaa korjaukseen käytetyiden osien hankinnasta. Osan pitää olla alkuperäinen tai sitä vastaava,ellei toisin asiakkaan sovita.Korjaamo voi kieltäytyä tekemästä korjausta asiakkaan omilla varaosilla jos korjaamon mielestä ne ovat vaarallisia tai viallisia.Korjaamo voi teettää töitä tilaukseen liittyen alihankintana.Korjaamo pyrkii löytämään aina asiakkaalle edullisimman vaihtoehdon.
  • työtilaus.Työtilaus tehdään melkein aina kirjallisena, mutta poikkeuksina saattaa mennä vähäiset korjaustyöt.Työtilauksesta jää sekä asiakkaalle että korjaamolle yksi kappale.Asiakkaan tulee aina ilmoittaa jos on yrittänyt tai korjannut jo vikaa.Asiakas voi perua työtilauksen ennen sen alkua ja ennen sen loppua jolloin autokorjaamo laskuttaa vain  tehdystä työstä.Korjaamon hinta peruutuksen sattuessa ei kuitenkaan saa ylittää korjauksen kustannuksia.
  • vastuu autoverosta.Korjaamo ei ota vastaan auton uudelleen rekisteriöintiin mahdollisesti johtavaan työtä,ellei työntilaaja ole auton  omistaja.Korjaamon täytyy ilmoittaa asiakkaalleen jos joidenkin osien vaihdon myötä auton saattaa joutua veroittamaan uudelleen.Jos autoon vaihdetaan korjauksen aikana niin paljon osia, että se joudutaan veroittamaan uudelleen niin verovelvollinen on työntilaaja
  • hintatiedot.Korjaamon hinnoitteluperusteet ovat nähtävillä korjaamon asiakastiloissa hintamerkintä asetuksen mukaan.Hinta arviota ei saa ylittää 15%, Ellei korjaamo osoita muusta sovitun.Jos korjaukselle sovitaan kattava enimmäishinta, niin sitä ei saa ylittää!Paitsi jos asiakas antaa siihen luvan
  • lisätyöt.Jos korjausta tehdessä ilmenee tarvetta lisätöille(ei kuulu työtilaukseen) korjaamon pitää ilmoittaa asiakkaalle asiasta ja pyytä lupa niihin.Jos asiakkaaseen ei saada yhteyttä, korjaamo saa tehdä vain vähäisiä ja tarpeellisia lisätöitä.
  • maksuehdot.Lasku maksetaan käteisellä työn kohteen luovutuksen yhteydessä,ellei maksutapaa ole ennalta sovittu.Korjaamo periii viivästys korkoa erääntyneistä laskuista.Asiakas voi pidättyä maksamasta korjauksesta jos siinä on mennyt jtn vikaan tai se on suoritettu huonosti.
  • vakuutusyhtiön laskuun tehtävät korjaukset.Vakuutusyhtiön laskuun tehtävissä korjauksissa työtilaus laaditaan korjaamon ja asiakkaan välillä,ellei toisin sovita.Autoon tehdään vahinkotarkastus.Asiakkaan on maksettava se osa jota vakuutusyhtiö ei maksa.
  • takuu.Ellei muuta sovita, autokorjaamo antaa takuun työstään joka on yleensä 6kuukautta tai 15000km.Takuu ei kata säätöjä eikä kohteen normaalia kulumista.Takuu ei ole voimassa jos korjaamolla on näyttää todiste siitä että asiakas on tehnyt virheen ja täten rikkonut jotain.
  • maalustakuun ehdot.Maalaustakuu on 12kk voimassa maalauksen valmistumisesta alkaen.Maalaustakuu ei korjaa vauriota jotka johtuvat esim.ulkoisista vaurioista.
  • virheilmoitus ja virheen korjaaminen.Asiakkaan tulee ilmoittaa virheestä korjaamolle ja vaatia virheen korjausta.Korjaamolla on oikeus korjata omalla kustannuksellaan virhe.
  • asiakkaan oikeus vahingonkorvaukseen korjaamon virheestä tai viivästyksestä.Jos korjaus on tehty virheellisesti asiakkaalla on oikeus vaatia korvausta tai virheen korjausta.Asiakas on aina velvollinen toimimaan siten,etteivät viivästyksen tai virheen aiheuttamat vahingot hänen toimiensa tai laiminlyöntiensä seurauksena lisäänny.
  • erimielisyyksien ratkaiseminen.Jos erimielisyyksiä ei voida ratkaista osapuolten välisellä neuvottelulla, kuluttaja asiakas voi saattaa asian kuluttajariitalutakunnan käsiteltäväksi.

                                                    •  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti