sunnuntai 22. syyskuuta 2013

Perjantain etätehtävä! Osa 1

Moro! Meille annettiin perjantaina etätehtäväksi selittää jarrujen toiminnasta.

Jarrujen perusteet. Jarrujen tarkotus on tottakai auton vauhdin hidastaminen/pysäyttäminen. Jarrut hidastavat autoa kitkan avulla joka muutta liike-energian lämpöenergiaksi. Levyjarruissa kitkamateriaaleina käytetään jarrupaloja. Jarrupaloissa on ennen käytetty asbestia joka on terveydelle erittäin haitallinen! nykyään jarrupalat tehdäään kuiduttamalla metatallisäikeitä hartsimateriaaliin. Rumpujarrut toimii eri tavalla.. siinä on jarrukenkä joka ottaa kitkapintaan kiinni. Jarrukenkä kitkavuorataan yleensä kevlarilla. Jarrukenkien materiaalien pitää kestää yli 700 astetta lämpöä lyhytaikaisesti! Asbesti oli todella hyvä kitkamateriaali lämmönkeston ja ja kitkan ansiosta mutta sitä ei enää saa käyttää terveys-syistä. jarru kenkä- tai pala pitää vaihtaa ennen kitkamateriaalin kulumista loppuun!

Jarrujen häipyminen. jarrujen häipyminen ei tarkoita sitä että levyt ja palat lähtisivät "karkuun" vaan sitä että jarrutus teho laskee merkittävästi liiallisen lämmön takia. jarrujen häipyminen tapahtuu, kun liige-energia muuttuu lämpöenergiaksi niin nopeasti ettei kitkamateriiaali ehdi johtamaan lämpöä pois. Rumpujarrut ovat alttiimpia jarrujen häipymiselle koska niissä on ennemmän metallia joka kuumenee. Jarrujen lämmön-nuosu voi aiheuttaa jarrunesteen kiehumisen minkä jälkeen jarru poljin tunttuu joustavan.

Jarruputket ja -letkut. Jarru piirit muodustuvat metalliputkista ja kumiletkuista. Kaikkien näiden putkien ja letkujen tulee kestää suuria painemääriä. Metalliputkia käytetään kiinteihin kohteisiin ja kumia käytetään nesteen viennissä jarrusatulaan.

Jarruneste. Jarrunesteeltä vaaditaan että ne kestävät kuumuutta ja täyttävät dot normit.

Hydrauulipiiri. Useimmat autot käyttävät hydraalipiiriä. hydraulipiiri perustuu pascalin lakiin.

lisää tulee huomenna!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti